Östra Europa Rumänien Serbien Tjeckien Polen Ungern Slovakien Ukraina
Albanien Makedonien Kroatien Montenegro Turkiet Grekland Bosnien Bulgarien
Andra länder Dutch Kontakt

Sammanfattning av resan genom Europa 2010

För den som är intresserad över hur vi åkte detta år och på vilka vägar kommer här en sammanfattning.

Vi startade genom att ta färjan från Göteborg till Kiel.

Vi tog motorvägen från Kiel genom Berlin, där vi sov första natten på en ställplats. Det finns en ställplats utefter motorvägen som går genom Berlin. Det är ofta ganska fullt. En mindre mataffär och restauranger finns i närheten.  Fortsatte på motorvägen ut ur Tyskland förbi Cottbus mot Katowice.

Polen.

Första sträckan in i polen på denna del av motorvägen är av klart sämre kvalité. Men det gäller inte samma motorväg när man åker ut ur Polen. Vägen blir bra efter några mil och fortsätter vara bra.

Vi sov på camping 215 i Katowice. Morgonen därpå åkte vi till Aqua Park i Krakow där vi badade några timmar.

Efter bad blev det ett besök i saltgruvan Wieliczka.

Efter detta tog vi småvägar, små för att vi lät GPS:en bestämma, till Nowy Sacs där vi sov på camping 87.

Vi tog väg 87 till Stara Lubovna, väg 68 till Presov och därifrån motorväg E50 till Košice och vidare söderut till Miskolc.

Ungern.

I Miskoclc badade vi i grottor och övernattade på campingplatser som låg i närheten.

bild från www.barlangfurdo.hu

Väg E71/M3 mot Debrecen. Igen hamnade vi på småvägar som GPS:en valde som en genväg och kom ut i Derecske och hamnade på väg 47 och körde mot Rumänien.

Rumänien.

Vi fortsatte på väg E60 in i Rumänien vid Borş mot camping Eldorado där vi stannade över natten.

Härifrån tog vi den nya motorvägen som startar innan Cluj-Napoca och är klar fram till Turda ungefär. Det är en fin och bred motorväg. Vi kommer ut på väg E60 igen och åker på den tills vi kommer till Vânǎtori som ligger från Sighişoara där vi kör västerut på en vit väg till Odorheiu Secuiesc.

Väg 13A till Miercurea Ciuc sedan väg 12A till Dărmǎneşti där vi sov på camping Camperland. Några mil är denna väg ganska skumpig.

Vi fortsätter på väg 12A tills vi kommer till Onesti där vi kör 11A mot Adjud. Här är det ny asfalt och mycket bra väg jämfört med hur den var sist vi åkte på den. E85 ner till Focsani där vårt mål för resan var.

Vi sov två nätter på ”vårat” kloster som ligger några mil från Focsani.

Här ”vände” vi.

Morgonen efter ett underbart bröllop åkte vi vidare på en väg som vi väntat flera år på att kunna åka. Med den sparar vi både tid och mil. Det är en gammal väg som nästan är färdig renoverad, 2D, och som går förbi byn Gageşti och slutar i Târgu Secuiesc. Det är en vacker ny asfalterad väg. Men den är inte helt klart och det förekommer en hel del arbeten på vägen. Vi åkte på en söndag och då var det ingen som arbetade. Innan Târgu Secuiesc är den inte asfalterad utan består av grus, jord, lera och en hel del gropar. Om det regnar kan jag tro att det kan bli lite halt här. Men till nästa sommar är nog hela sträckan asfalterad. När vi kommer ut på stora vägen fortsätter vi mot och förbi Barşov. På väg E 68, i byn Carta, sover vi på en för oss ny campingplats.

Vi fortsätter på väg E68 till byn Aurel Vlacu där vi sover en natt på campingen.

E 68 tar oss ut ur Rumänien genom Nădlac.

Ungern.

Sedan blir det M5 mot Budapest där vi sover på Fortuna camping i Törköbálint.

Hit skulle vi egentligen inte men det bara blev så.

Genom Budapest mot Aqua World där vi badade i fyra timmar.

Slovakien.

Sedan körde vi vidare på väg E77 till Zvolen där vi sov över natten.

Tjeckien.

E77, E50 och från Bytča väg E442 till Ražnov. I Ražnov stannade vi på ett hotell utefter vägen och åt en god middag.

Vi fortsatte mot Hradec Kralove där vi svängde av för att ta oss till Polen igen. GPS:en och jag var inte överens igen den valde småvägar till Walbrzych (jag hade tänkt mig till Trutnov och sedan rakt norrut). Till slut hamnade vi på väg E40 om än lite längre österut än jag tänkt mig. Innan motorvägen i byn Jaroszow försökte GPS:en att få oss att gena väster ut och det var ingen bra ide.

Polen.

Vi körde ut ur Polen samma väg som vi kom in. Sov på en av alla rastplatserna utefter Autobahn och dagen efter körde vi till Kiel, samma väg som när vi körde ner, och på kvällen tog vi färjan till Sverige.