Östra Europa Rumänien Serbien Tjeckien Polen Ungern Slovakien Ukraina
Albanien Makedonien Kroatien Montenegro Turkiet Grekland Bosnien Bulgarien
Andra länder Dutch Kontakt

Resan 2011. Vägarna vi tog.

Vi startade som vanligt med Stenafärjan från Göteborg till Kiel.

Tyskland.

Söderut genom Tyskland. Första övernattningen var på en rastplats i Ohrenbach utnaför Würeburg, ca 64 mil från Kiel. Vi fortsatte sedan på väg 7 mot Innsbruck.

Österrike, Itaien och Slovenien.

Där gjorde vi ett besök i staden innan vi fortsatte till Brunco i Italien, som ligger på väg E66, där vi sov vår andra natt. Vi svängde söderut på väg 51 vid Dobbiaco Toblach, förbi Cortina d'Ampezzo och vidare ut på väg E55 söderut.Genom Trieste och väg 7 genom Slovenien.

Kroatien.

I Kroatien passerade vi Rijeka och fortsatte utefter kusten. Vi campade i celce, Kozica och Slano. Vid Rovaniska körde vi av kustvägen och fortsatte på motorvägen ända tills den tog slut. Vi körde igenom Bosnien.

Montenegro.

Vi fortsatte nu kustvägen fram till Becici där vi campade. Dagen efter fortsatte vi på samma väg till Petrovac där vi tog väg 2 till Podgorica. Från Podgorica tog vi väg E 762 till Albanska gränsen.

Albanien.

Här har vägen inget nummer men den går till Shkodër och vidare till Tiranë. Det var i början inget bra val av väg. Vi campade i barbullush som ligger några mil utanför Shkodër. När vi kommer till Tiranë svängde vi av mot Durrës, som ligger vid havet. Mellan Durrës och Kavajë campar vi vid havet. Vi kör tillbaka till Tiranë och tar vägen mot Elbasan. Om man fortsätter på den vägen hamnar man i Macedonien på väg E852/ M4, och det gjorde vi med.

Makedonien.

I Macedonien campade vi i Ohrid som är en stad vid sjön Ohridsko Jezero. Vi tar väg E65 mot Bitola och fortsätter på samma väg till Grekiska gränsen.

Grekland.

Vi fortsätter på väg E 65 tills den delar sig och då väljer vi väg E 86 till Thessaloniki. Väl där fortsätter vi på lokalvägen 61 fram till Agia Trias där vi sov på en parkeringsplats vid havet. Tillbaka till motorväg A2 som tar oss till Alexandrupolis där vi stannade på en campingplats. Vi fortsatte sedan på A2 fram till Turkiska gränsen.

Turkiet.

Väg E90 som blev E84 ända tills vi kom på motorvägen E80. Motorvägen tog oss hela vägen till Istanbul. Efter några nätter i Istanbul åkte vi tillbaka på E80 och den vägen tog vi ända tills man kunde köra av på E 87 som gick till Bulgariska gränsen.

Bulgarien.

I Bulgarien blev det väg E 87 hela vägen till Rumänska gränsen. Vi gjorde ett campingstopp norr om Burgas.

Rumänien.

Vi fortsätter på väg E87 tills vi kan köra av mot Navodari för att sedan köra kusten ut mot Mamaia. Där campade vi på Camping S innan vi körde tillbaka till Navodari igen. Från Navodari sökte vi oss, inte helt lätt, ut till väg E87 igen. Denna gång norrut mot Tulcea. I Tulcea tog vi väg 22 som gick mot Braila. Vi tog färjan över Donau till Braila. Sedan valde vi väg E584/ E87/ 28 för att i Sendreni svänga av västerut på väg 25. Vi följde denna väg tills vi körde av i Fundeni. Sedan fortsatte vi förbi Calienii Noi och fram till Focsani. Här sov vi några nätter.

Från Focsani tog vi väg 2D till Targu Secuiesc, vilket inte var ett bra val detta år. Väl ute på väg E574 fortsatte vi mot Brasov. Där valde vi väg E 68/ 1 som tog oss till Sibiu. Sedan blev det väg E68 fram till campingen Aurel Vlacu som ligger några mil innan Simeria. efter några nätter fortsatte vi på väg E 68 fram till Ungerska gränsen i Nadlac.

Ungern.

Efter gränsen fortsatte vi på väg 43 till Szeged och efter staden kommer man, med lite tur, på väg M5 som tar en hela vägen till Budapest. Vi valde i år att åka åt höger runt Budapest för att komma till området Dunakesi där Ramada hotell ligger och Aquaworld. Vi övernattade på deras parkering och tillbringade hela nästa dag inne på badet.

I år valde vi att åka ut ur ungern på motorvägen M1/ E75 för det är ett snabbare alternativ.

Slovakien.

Vi passerade bara Slovakien på väg E65. Vi uppmärksammade att all skyltning om Vinjetter var borta. Detta gällde även för Tjeckien. Väl hemma har jag sökt på nätet men hittar ingen information om att man inte längre ska köpa vinjett.

Tjeckien.

I Tjeckien heter vägen också E65. Vi övernatade i Brno på Tescos parkering. På morgonen var vi inne och handlade och åt lunch på IKEA innan vi fortsatte. Härifrån valde vi väg E461 då vi tänkte oss en tur in i Polen. När E 461 tog slut svängde vi västerut mot Hardec Králové. Efter lite mer shopping blev det väg E67 sedan 37 och sedan 16 fram till Polska gränsen.

Polen.

Vi fortsätter på vägen som nu heter 5 fram till Bolków där vi sov på en parkering utanför en tapp. Morgonen därpå fortsatte vi på väg E65 mot Legnica. I Legnica shoppade vi lite till och sedan tog vi motorvägen A4 som sedan delar sig och där valde vi 18 då vi hade tänkt oss att köra ut ur Polen i riktning Cottbus.

Tyskland.

Vi fortsatte på motorvägen mot Berlin. Sov på parkeringen till Tropical Island där vi sedan badade hela dagen. Vi brukar ta väg E26 genom Berlin i stället för att köra runt. Vi övernattade på en rastplats, Linumer Brunch nord, sedan fortsatte vi på E26 fram till Hamburg. Och vidare på motorvägenE45 norrut till Kiel.

Vi körde 5528km detta år. Det kan tyckas mycket på fyra veckor men vi uppskattar själva åkandet.